Total Pageviews

Recent Posts

Popular Post

Like us on Facebook

Skip to main content

Tips perniagaan : 3 Strategi Komunikasi Yang Baik - Penting!

Dari pakar perniagaan : Tips Komunikasi Penting

Assalamualaikum..  Hari ini 1 April.  Bermulanya episod GST...  Orang sibuk talking about GST..  Tp iolls is sibuk talking nak berbisnes..  Almaklumlah..  Anything da kena cas 6%.. So iolls bagi plan beranak kan duit or savings uolls more than 6%. Baru la tak rasa GST tu kan..

Haa I nak share la sikit tips perniagaan.. About komunikasi..  Haa tanpa komunikasi camne la nak meniaga kan. Even niaga online macam iolls in TOPLEADERSCIRCLE ni.. Komunikasi penting sangat untuk jadi seorang pemimpin..  Haaa tak kesah in family, tempat kerja or in bisnes.. Mustahil tau pemimpin tanpa komunikasi yang baik.

Masalahnya..  Ramai golongan kita yang lemah bab komunikasi ni..  Fail katakan.. Tapi bab gosip fuhhhh..  No one! I tak cakap my friend yang cakap k.. Termasuklah iolls ni haa dulu2. Iolls pon tak tahu nak cakap.  If cakap pon benda merepek2.. Ada yang pernah tersalah sangka bila I berkata2.. Sebab tu iolls involving in bisnes online.  Sebab I malu nak jumpa orang..  Malu nak berkata2.. Tak berani nak bersemuka..  Especially orang yang lebih tua dari I..  Macam2 alasan la I pilih bisnes online ni..  Kesemua alasan tersebut adalah satu sebab je.. Iaitu.. Kelemahan saya dalam bidang komunikasi.. (my friends yang pernah kenal I tahu kot pasal I dulu camne)..

3 STRATEGI KOMUNIKASI BERKESAN



1. Dengar dan bukan hanya bercakap

Ramai yang fikir.  If seseorang yang hebat berniaga or hebat berkomunikasi adalah seorang yang banyak bercakap..  Itu semua tidak benar sama sekali yea!

Untuk mencapai komunikasi yang berkesan,  seseorang itu perlulah banyak mendengar dan memberi respond terbaik.  Fikirkan satu dialog dan bukan monolog.  Haa gitu.. Komunikasi berkesan adalah win win situation..  Fahaman dua hala bukan syok sendiri yea faham sorang2 je.. Dua2 dapat mencapai matlamat yang sama..

Orang lain tidak mengambil endah pon apa yang kita katakan selagi mereka tidak yakin dan tidak fikirkan kita mengambil berat tentang mereka..  Komunikasi bukan hanya bercakap mengenai kita sendiri.. Tapi juga untuk komunikator yang effective untuk memahami dan mengenali audience untuk memberi respon yang terbaik yang kita inginkan.. So..  Berhenti bercakap tapi dengarlah apa yang orang lain inginkan..

2. Permudahkan bahasa dan penyampaian

Uolls pernah tak sampaikan maklumat kepada seseorang untuk sampaikan kat orang lain..  Tapi maklumat yamg disampaikan tu lain.  Alamak...  Macam game telefon berkarat je..  Kan.. Haa gitu..

Iolls pernah tau.  Time belajar dulu.  Punya la berdebor nak bagitau..  Actually tu silap kita sebab kita tak sampaikan dalam bentuk in simple way..  Haa if kita sampaikan in good way..  Maklumat tu pasti dapat disampaikan dengan baik..

Permudahkan bahasa dan penyampaian.  Lagi mudah bahasa kita lagi mudah orang faham..lagi mudah mesej diterima..  No need bombastic word if orang lain tak faham kan..

3. Komunikasi bukan hanya di mulut

Body language gak penting yea! Bercakap dengan menyilang tangan adalah defensif.  Bercakap dengan mata berkeliaran tempat lain umpama menyorok sesuatu.  Bercakap banyak 'emmmm'  or 'aaaa'  umpama tak ada keyakinan pula kan..

Tak perlu jadi pakar komunikasi janji basic da lepas untuk kelebihan kita la..  Basic komunikasi pon da cukup beri keyakinan untuk bercakap..

Teringat balik dulu time I mula2 start bisnes ni.  Susah nak bercakap.  Tapi alhamdulillah.  TOPLEADERSCIRCLE banyak membantu beri tunjuk ajar basic berkomunikasi..  Syukur..  Now I da berjaya dalam biz online I..  I da boleh bercakap apa yang perlu..  (Siapa yang pernah kenal I dulu mesti terkejut dengan I sekarang).. Bisnes online I almost stable just nak expandkan lagi..  Da setahun da my biz online..

If uolls nak tahu teknik n basic komunikasi untuk kembangkan bisnes dan mendatangkan keuntungan yang banyak boleh hadiri ke kelas weolls TOPLEADERSCIRCLE or hubungi I at

Fb : Nur Syamsina or
Ig : @nsyamsina
WA : 0139909385
CALL : 01110639385



Bersama menaikkan percentage gaji kita untuk melawan GST..  How....???

With TOPLEADERSCIRCLE..

Anything boleh komen or share ok bye...!


Comments