Total Pageviews

Recent Posts

Popular Post

Like us on Facebook

Skip to main content

Mendidik Anak dengan Cara Berkualiti

Kualiti atau kuantiti?

Zaman sekarang, ramai mommy2 yang berkerjaya.
So, da tak boleh samakan dengan zaman dulu.
Jika dulu anak ramai, masih boleh lagi besarkan anak2 yang berkualiti sehingga sekarang semuanya elok berpelajaran tinggi n kerja bagus2. 


Episod anak nak mendidik anak yang berkualiti sebenarnya datang dari rumah sendiri. 
Tak kesah la zaman sekarang ada pelbagai tadika school yang menjanjikan pembelajaran yang pelbagai, menarik dan boleh improvekan skills anak2.. Ini bukan jadi penyebab utama untuk ibu bapa untuk lepas tangan dalam membentuk sahsiah, sikap dan jati diri anak2.

Berdasarkan pengalaman yg sedikit dan dari segi pembacaan pengetahuan am syam dan juga pengalaman mommy2 daddy2 sekeliling syam. Syam nak share sedikit cara yang boleh mendidik untuk jadikan anak dengan cara yang lebih berkualiti..

Untuk tingkatkan sahsiah dan jati diri anak2.. mommy2 daddy2 kena memahami dulu setiap anak2. Sebab setiap anak berbeza karakternya. Kita boleh praktikkan dalam kehidupan seharian hanya dirumah saja.. Nilai2 murni boleh diajar seawal anak2 umur setahun ke atas.. Walaupun anak2 tak tahu apa2 lagi tapi anak2 punya daya ingatan yg tinggi. Apa yg dia ingat itulah proses pembelajaran dia yg paling awal n itulah dia akan ingat. Sebab itu kena lakukan nilai2 murni dalam kehidupan harian. Contoh yg boleh kita tunjukkan.. buang sampah di dalam tong sampah sambil ajak anak anda buat sama2.. gunakan barang dan letak ditempat semula, baca doa sebelum makan, ucap terima kasih, beri salam, cakap yg elok2 dan sebagainya..


Untuk tingkatkan motor skills, fine motor skills dan kembangkan minda anak2.. semuanya bermula dari rumah. Walaupun anda hantar anak2 di sekolah yg mahal n ada aktiviti yg paling hebat n bagus. Ada bibik nanny or personal pengasuh ke... sebenarnya ibu bapa adalah teacher paling rapat n paling bagus buat anak2.. Teacher di sekolah hanya  membantu mendidik supaya anak2 konsisten dengan diri anak2.. 

Mommy2 daddy2 kenalah pantau and bermain bersama. Dan tak semestinya perlukan mainan yg banyak dan mahal2.. Aktiviti yg paling berkesan apabila anak2 boleh belajar about basic.. contohnya.. membezakan warna, mengenal warna, membilang, mengira, memegang, menyentuh n sebagainya.. Mainan yg simple dan murah pon da boleh merangsang perkembangan minda anak2.. 



Ini contoh aktiviti yang boleh dipraktikkan bersama dengan anak2.. daddy2 mommy2 bole la luangkan masa setengah ke 1 jam lakukan aktiviti ni bersama.. tak lama mana pon. Janji anak tak bosan n they all rasa kehadiran kita di sisinya. Barulah they all rasa selamat, rasa lebih seronok untuk belajar bila kita di sisi n rasa lebih dekat dengan kita. Inshaallah dalam masa yg sama they all lebih percaya pada kita and boleh follow apa yang kita cakap.. seronok kan..

Sometimes bole je pegang fon bila bersama dengan anak2 tp jangan leka. Kalau bole letak fon tepi sekejap n kita luangkan masa dengan mereka. Biarla susah sekarang jangan susah bila they all da besar haaa time tu they all da susah nak dengar cakap kita. Nauzubillah..

Syam tahu. All parents akan do the very best untuk anak2 masing2.. That is why the important is kita kena pastikan anak kita di didik supaya jadi berkualiti. Kita sendiri bole tahu perangai anak2 kita.. Dia bole follow cakap kita ke tak.. dia bole follow kita ajar ke tak.. macam mana motor skills dia.. cara dia bercakap pelat or tak.. cara menulis memegang, membaca.. membezakan warna, and pengetahuan am.. 

Lagi bagus kalau kita banyakkan pengalaman untuk anak2 kita.. bawa pi jalan macam2 tempat.. kids zone, muzium, water park, sawah padi, pantai, padang mainan, shopping complex, perpustakaan dan macam2..



Ok ini antara aktiviti yg boleh dilakukan bersama. Tools banyak beli dekat DIY jerr. Tak perlu mahal2.. Janji berkesan! Kepit bola bulu untuk tingkatkan fine motor skills dia, Squishy touch ( pegang plastik ada beras and pasir) untuk improve sendory touch dia, Matching colour, bezakan warna, bezakan size, bezakan bentuk ikut kelompok.. memory card, praktis motor skills by penyepit, mengira dan macam2.. anak2 seawal 2 tahun da kena belajar benda ni semua.. selamat mencuba!


boleh juga lihat entry ini..


Ada sebarang opinions boleh komen.
If bermanfaat boleh share.
Nak tanya direct je whatsapp syam.

Nur syamsina
013.647.2677

With love
Syam


Comments