Total Pageviews

Recent Posts

Popular Post

Like us on Facebook

Skip to main content

Cara mudah Bagaimana buat blog produk sendiri percuma dari A sampai Z (2017)

Ramai yang menjual online sekarang ni. Tetepi tak ramai yang buat blog produk sendiri. Kebanyakan ramai yang menggunakan platform social media seperti Facebook, Instagram dan Twitter sebagai platform pemasaran masing.


Contoh Blog saya buat blog sendiri menggunakan blogspot.

Kelebihan buat blog produk sendiri dapat menulis kelebihan dan spesifikasi produk lebih terperinci. Mat saleh panggil review produk. Kalau nak upah orang kira beratus juga mereka akan charge. So untuk starter saya akan ajar menggunakan Blogspot iaitu platform blogging dari Google sendiri.

1. Akaun Google

Perkara pertama yang anda perlu ada ialah akaun Google. Nak buat senang jerr.
Pergi ke Google.com dan tekan pada Sign in atau klik di sini
Lepas tu tekan Create Account di bahagian bawah.




Ikut segala langkah yang ditunjukkan untuk mendaftar akaun Google. Akaun Google sangat penting di mana anda boleh gunakannya untuk login Gmail, Youtube dan lain-lain.
Setelah selesai mendaftar Google, ikut langkah yang seterusnya.

2. Blogger

Blogger atau blogspot adalah platform yang sama. Cuma google blogger.com dan klik pada Create your blog.


Selepas itu anda akan disuruh login. Gunakan akaun Google yang telah dibuat tadi. Kalau ada yang lama gunakan saja. Selepas itu anda akan ditanya samada ingin menggunakan Google+ Profile ataupun Blogger profile.

Saya rekemenkan anada gunakan Google+ profile sebab blogger profile ada limitasi yang dan untuk faedah masa hadapan di mana ianya ada kena mengena dengan ranking page anda di carian Google.
Selepas anda memilih Google+, anda akan disuruh untuk kemaskini profile Google+.


Selapas siap update segala profile Google+, anda boleh klik Continue to Blogger.

Blogger akan offer untuk try Themes baru..Jadi cuba la jangan tak cuba. Click Sure, why not!

2. Buat Blog Baru

Jadi anda yang membaca ni mesti tidak mempunyai mana-mana blog lagi kan. Tak apa, klik saja Create New Blog samada belah kiri bahagian atas atau bawah bahagian kanan.

Popup seterusnya akan menyuruh anda masukkan maklumat blog yang ingin anda bina. Nama, address dan theme boleh ditukar. Selepas isi info tersebut klik Create Blog. Anda boleh pilih mana-mana theme yang disediakan buat sementara waktu. Saya rekemen theme baru SOHO kerana nampak kemas, cantik dan moden. Jika puas hati anda tak perlu tukar theme lain pun.

Saya akan tunjukkan di pos yang lain. Buat masa ini masukkan maklumat yang diminta dan tekan create blog. Address default blogger akan disertai dengan URL Blogspot. Contohnya sinashaari.blogspot.com. Anda boleh membeli domain sendiri dan tukarnya kepada sinashaari.com di mana saya akan tunjukkan dalam kandungan lain.

3. New Posts | Post Pertama

Jadi Blog anda sudah ready. Sekarang anda perlu bua post pertama. Click pada New Post.


Anda akan dibawa ke ruang edit post. Di sinilah anda mengarang hasil penulisan maha agung. Pilih title yang gempak, yang mampu menarik orang ramai membaca blog anda sekali pandang anda punya title. Untuk permulaan letakkan lah pengenalan diri. Kalau dah taip panjang, jangan lupa klik save. Tetapi kebiasaannya Blogger akan auto save setiap kali anda menambah ayat baru.
Gunakan label pada belah kanan untuk label post anda. Lagi banyak lagi bagus. Selesai menaip post Klik PUBLISH. Selepas itu, tekan Share pada Google + punye popup.

4. View Blog 

Anda boleh lihat blog anda dengan klik pada View Blog atau taip semula address blog yang telah anda letakkan tadi. Contohnya saya letak Rfigure.blogspot.com


5. Tukar Gambar Atas

Klik pada layout pada belah kiri.

Scroll kepada bahagian Header dan klik pada gambar pensil.
Anda boleh tukar kepada gambar yang anda inginkan di situ. 
Untuk design banner secara mudah, anda boleh gunakan platfrom fotor ataupun canva di mana ianya percuma. Cara akan update cara gunakannya di pos lain hari.

Ini saja untuk hari ni. Saya akan update post ini di lain hari. Tetapi jika akan berminat untuk buat website website professional besertakan sistem pembayaran dan hosting sendiri. Anda boleh mencuba WORDPRESS. 

Cuba lihat dan KLIK pada di bawah untuk cara menggunakan WORDPRESS

Macam mana buat #content #marketing ads yang paling senang?

Contoh...

Katalah anda jual pakej percutian

1) Buat artikel yang menarik... seperti 10 tempat menarik di langkawi yang tak ramai orang tahu. gunakan blog atau website anda..

2) Buat iklan fb ads untuk post tersebut.. (tarik minat)

3) Create custum audience pelawat yang lawat dan baca artikel

4) Buat iklan pada custom audience tersebut (yang sudah berminat)

5) Jangan lupa sediakan tawaran yang menarik untuk pakej percutian anda tu.. kaji pesaing anda.. apa yang mereka tidak tawarkan...

Done...

Strategi ini takkan menjadi kalau anda tidak ada blog...

Semua yang saya sebut kat atas ada saya terangkan lebih detail dalam bentuk video

Rujuk sini : Pakejvideo.com/wordpress


Pasti anda tertanya-tanya kenapa sibuk nak buat menda ni?

Haruslah...

Sebab tak ramai orang malaysia buat..

Semua nak cuba cara senang jer...



Comments